miércoles, 2 de marzo de 2016

AMB ELS DE BATXILLERAT!!!!


Hola companys!
Resulta que enguany, amb l'aplicació de la LOMQE, a 1r de batxillerat hem començat amb una nova assignatura optativa: Cultura científica. És el primer any que es fa (encara que es pareix un poc a les Ciències del Món Contemporani de la LOE) i m'ha tocat impartir-la!!! Tinc una varietat de gustos per part de l'alumnat ja que estan els "científics tecnològics" i els  "de lletres". A més a més, a secundària és complicat fugir de la "programació marcada"... ja sabeu allò de "he d'acabar el temari i no em dona temps!!!!".
Així que aprofitant el que hem vist al curs... he pensat, perquè no faig alguna cosa amb els de batxillerat?? ?? Estic segura que a més d'un no els agrada la ciència i que estan fent aquesta assignatura per a no l'altra optativa proposada a l'IES (Anatomia humana).
Doncs hui ho he fet... sense dir res, els he posat el vídeo "La escuela obligatoria destruye a la ciencia" de Michio Kaku (que ens va passar Aida, gràcies Aida!!) i al acabar el vídeo els he dit... "aleee!!! Guardeu els llibres i agafeu les cadires que anem a fer un rogle", ho he repetit un parell de vegades perquè algú feia una cara de no saber el que estava passant (jejeje).
Un vegada ja hem apartat les taules i ens hem posat en situació, he col·locat una taula enmig i els he dit "ara vos ensenyaré com podeu fer servir la ciència en el vostre dia a dia" i he començat a traure material que portava en una bossa. Gots de plàstic, botelles d'aigua, gots de vidre, monedes, pebre negre, sabó, globus, forquetes, taps de suro, colorants alimentaris, un CD, sal, encenedor, bicarbonat sòdic, furgadents, llimes, suc de la col llombarda o morada, vinagre, una llauna de refresc, una safa, paper de cuina, ... tot era material quotidià. Ha sigut graciós veure les mig rialles que feien alguns alumnes!!!


He començat a plantejar-los reptes i a fer-los experiments, com per exemple: "que vos aposteu a que faig que este suro s'aguante en el cantó d'una botella? A que sóc capaç mantindre un globus unflat sense nugar-lo? A que puc moure una llauna sense tocar-la?" per a cada experiment els deia que hem plantejaren una hipòtesi, el material que pensaven que anava a utilitzar i una possible solució!!! Després de fer l'experiment, entre tots buscaven el perquè, si era un canvi físic o químic, si hi havien energies implicades, quin principi o quina llei estava demostrant, etc...Els ha agradat moltíssim i ara són ells els que han de buscar un repte per a la resta de la classe!!! Estic segura que algun dels experiments els gastaran per a "fardar" davant dels amics i dels familiars!!!

Lupe Castañ i Centelles
Professora de Biologia i Geologia


Ací vos deixe el llistat d'experiments que hem fet:
1. Centre de gravetat: els equilibristes.
2. Tensió superficial: el pebre que fuig
3. Doble refracció de la llum: objectes de desapareixen
4. Pressió atmosfèrica: un globus unflat sense nugar-lo
5. Pressió atmosfèrica: aigua que no cau.
6. Expansió del gasos: moure una llauna buida sense tocar-la
7. Pressió dels gasos: no banyem el paper
8. L'electricitat estàtica: separar pebre de la sal
9. L'electricitat estàtica: moure objectes sense tocar
10. Reaccions amb àcid acètic (vinagre):
11. Indicador del pH: reaccions amb col llombarda

3 comentarios:

  1. ¡Muchas gracias Lupe! Ójala todos los docentes comprendieran que lo primero que deben conseguir es que los alumnos tengan interés por aprender, que se hagan preguntas, que quieran "jugar" con su materia. ¡Un abrazo! Ha sido un verdadero placer tenerte en el curso de Castellón y aprender contigo. Mucha gracias por todo. Seguimos en contacto ;-)

    ResponderEliminar
  2. Bufff!!! Fantástico. Interesantísimos, aunque algunos ya los conocía. Brevo!!!

    ResponderEliminar
  3. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar